Sunday, June 23, 2013

Musca Domestica vs Hermetia Illucens


Hermatia Illucens/ Black Soldier Fly/Lalat Askar Hitam( sumber: en google)

Hari ini nak cerita pasal lalat pula, lebih tepat lagi pasal larvanya. Bermula kisah ini apabila eksperimen aku untuk membuat kompos daripada bahan buangan dapur. Bawang, cili, kentang, kekacang yang dah rosak aku masukkan dalam tong dicampur dengan air gula merah (aku jumpa cara tu dari en google). Beberapa hari lepas tu aku nampak ada larva atau ulat dalam bahasa mudahnya. Aku rasa mungkin ulat lalat kot, terfikir nak buang jer. Tapi masih ada rasa ingin menyelidiki, aku perhatikan larva ni lain macam sikit daripada larva lalat. Aku teruskan pencarian sehinggalah aku menemui sesuatu yang baru. Luasnya ilmu Allah ini dan betapa ceteknya pengetahuan hambamu ini..
Larva Lalat Askar Hitam/Black Soldier Fly atau nama saintifiknya Hermetia Illucens: inilah salah seekor daripada tong kompos aku. Larva ini berada di telapak tangan anak aku...
Rupa larva yang aku temui adalah seperti di atas. Aku telah menjalankan pencarian dan pembacaan dibeberapa blog. Larva ini digunakan dengan meluas di negara-negara barat sebagai agen pencernaan sisa buangan dapur. Ia juga telah dikomersialkan. Kalau tak percaya aku sertakan beberapa link yang boleh dirujuk:
http://blacksoldierflyblog.com/
http://www.steamykitchen.com/21602-make-3-day-compost-black-soldier-fly-larvae.html
http://gardenpool.org/beneficial-insects/black-soldier-fly-composter-automatic-chicken-feeder
Selebihnya anda boleh menggoogle sendiri dengan menaip Black Soldier Fly Compost...

Walaupun aku dah yakin yang larva aku temui ni daripada spesis black soldier fly aku masih was-was kalau ia adalah larva lalat rumah. Aku juga telah mencari dan jawapan yang aku temui memang puas hati.
Larva lalat rumah/House Fly atau nama saintifiknya Musca Domestica adalah berbentuk seperti ini:
Perbezaan antara BSFL dan larva lalat adalah:
  1.  Saiz: BSFL adalah lebih besar/panjang berbanding larva lalat
  2. Bentuk: BSFL berbentuk bulat pipih macam udang lipan manakala bentuk larva lalat bulat macam baby karrot
  3. Tekstur: BSFL agak kasar dan mempunyai ruas katam yang jelas manakala larva lalat lebih licin.
  4. Tumbesran: BSLF memerlukan masa yang lebih lama untuk menetas dlm 4 hari tp larva lalat dlm masa 24jam jer. BSFL juga membesar dlm masa berminggu sebelum menjadi pupa tapi lalat dlm beberapa hari jer.
Itu jer yang aku dapat kongsi hasil pembacaan. Oh ya BSF ni tidak menyebarkan penyakit sebagaimana lalat rumah dan Jangka hayat BSF dewasa dalam seminggu jer. Pastu dia mengawan dan bertelur. Hidupnya lebih lama sebagai larva. Sebenarnya larva lalat rumah pun ada gunanya. Ia banyak digunakan dalam bidang perubatan untuk merawat luka. Setiap makhluk yang Allah jadikan tentulah ada gunanya.Tidaklah Dia menjadikan sesuatu itu sia-sia saja.

P/S: Mesti ada yang geli tengok blog aku kan...ada ulat-ulat, ada resepi makanan...harap-harap jgn takut nak singgah sini lagi..Terima kasih sudi membaca.


3 comments:

  1. Terimakasih kongsikan ilmu hasil penelitian puan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama Puteri Purnama, sharing is caring..:) terima kasih sudi melawat n meninggalkan komen.

      Delete
  2. Info yg baik, saye kene check ulat kat dalam kompos saye pulak :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...