Sunday, December 26, 2010

NaSi AYam HaiNaN


Dah lama tak buat nasi ayam..
Teringat lak resepi Nasi Ayam Hainan..
Resepi ni dapat masa kursus KH 7@8 tahun lepas...
.
Tapi kali ni aku buat tak ikut 100% resepi tu..
Ejas ikut citarasa..hehe..
Ayam pun aku panggang..
Asalnya ayam tu beli nak buat
Ayam Panggang Ala Keni Rogers yg selalu buat tu..
tapi rasa nak makan nasi pulak..
so buat ler nasi ayam..

Jom tengok resepinyer...

Nasi:
4 cawan beras wangi/siam
air rebusan ayam
1 kiub ayam
1 sudu makan mentega
bawang merah dimayang
halia dimayang
sedikit pewarna kuning@serbuk kunyit

Caranya:
1. Basuh beras bersih dan toskan.
2. Cairkan mentega dan tumis bawang dan halia.
3. Masukkan beras, kiub ayam. Kacau. Tutup api
4. Masukkan beras dalam periuk nasi
5. Masukkan air rebusan ayam secukupnya dan masukkan pewarna.
6. Masak ler nasi tu...

Ayam Panggang( boleh juga digoreng):

1 ekor ayam (potong 4)
kicap cair
kicap pekat
minyak zaitun (kalau nak aroma lagi best guna minyak bijan)
sos lea n perrins(WS)
1 labu bawang besar
3@4 ulas bawang putih
garam
sedikit lada hitam

Cara-cara:
1. Ayam direbus separuh masak
(biasanya sediakan ayam dulu baru nasi)
2. Angkat dan rendam dalam air sejuk seketika
3.Bawang putih, bawang besar dan lada hitam ditumbuk.
4. Toskan ayam dan perap dengan semua bahan2..1-2 jam
5. Ayam boleh dipanggang atau digoreng..


Resepi Sup:
Air rebusan ayam
1 kiub ayam
2 keping lobak masin(dicincang halus)
sedikit garam dan lada
daun sup
bawang goreng
halia dimayang

Cara-cara:
1. Masukkan halia, lobak masin, kiub ayam, garam n lada dalam air rebusan ayam tadi.
2. Renihkan seketika 10-15 minit.Api kecil.
3. Hiaskan dengan daun sup dan bawang goreng.


Resepi sos:
4 biji cili merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3 sudu sos cili
garam dan gula


1. Masukkan semua bahan dalam blender. Blend hingga halus.
2.Masak atas api perlahan hingga agak pekat.

Bila semua dah siap...
.
.

Hidang
.
dan.
.
Makannn.....
.
.


1 comment:

  1. sdapnya...............................

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...