Showing posts with label kucing aku. Show all posts
Showing posts with label kucing aku. Show all posts
Saturday, September 10, 2011
Friday, April 1, 2011
Kucing boleh Disuruh ker??..
Dari semalam cuba upload video ni...
akhirnya berjaya juga...
Saja jer nak kongsi telatah MIKKA ni..
bila tengok kat youtube tu macam-macam kucing yg bijak-bijak(apa ayat aku ni...??)
bila main dengan budak MIKKA ni seronok pula tengok dia pergi ambik dan bawa balik bola kertas tu...mula-mula dia main ngan tisu..pastu aku buat bola kertas suratkhabar pulak...
layannn.....
akhirnya berjaya juga...
Saja jer nak kongsi telatah MIKKA ni..
bila tengok kat youtube tu macam-macam kucing yg bijak-bijak(apa ayat aku ni...??)
bila main dengan budak MIKKA ni seronok pula tengok dia pergi ambik dan bawa balik bola kertas tu...mula-mula dia main ngan tisu..pastu aku buat bola kertas suratkhabar pulak...
layannn.....
Thursday, March 31, 2011
KelaBu AsAp...
Setelah memperkenalkan keluarga Oren di rumah aku, sekarang nak kenalkan keluarga Kelabu Asap a.k.a keluarga Pn Molly pula..
Kita mulakan dengan Pn Molly dulu...
merenung masa depan anak-anak...
KELLO..
SIMBA...
TAM...

Simba lagi...
Simba makan rumput..
Kello atas bumbung..

Pn Molly sudah tak boleh beranak..
aku dah bawa dia pergi neuter dah hampir sebulan rasanya..
tapi dia masih menyusukan anak-anaknya dan anak-anak KIPPI juga.
Tapi sejak Molly dineuterkan perangai dia macam budak-budak pulak suka terlompat sini sana...main kejar-kejar.. dah jadi kanak-kanak riang pulak ..hmmm...
Kita mulakan dengan Pn Molly dulu...
merenung masa depan anak-anak...
KELLO..
SIMBA...
TAM...
Simba lagi...
Simba makan rumput..
Kello atas bumbung..Pn Molly sudah tak boleh beranak..
aku dah bawa dia pergi neuter dah hampir sebulan rasanya..
tapi dia masih menyusukan anak-anaknya dan anak-anak KIPPI juga.
Tapi sejak Molly dineuterkan perangai dia macam budak-budak pulak suka terlompat sini sana...main kejar-kejar.. dah jadi kanak-kanak riang pulak ..hmmm...
Saturday, March 26, 2011
Keluarga OREN
Thursday, March 3, 2011
DiKAu Pergi Jua.....Besarnya Pengorbanan Ibu...
28 Februari 2011- berakhirlah riwayat seekor kucing bernama KIPPI. Kippi dalam peliharaan aku tak sampai setahun. Tahun lepas aku ambil dia di kedai makan, tarikhnya 13 Mac 2010 .Waktu tu dia masih kecil...ceritanya kat SINI..
Kippi jenis kucing yang tak banyak kerenah...senang jaga dia...ingatkan dia masih kecil.sebab badannya memang kecil molek jer...rupanya dah termengandung dan beranak pada 1 Disember 2010 yang lalu...time tu memang tak buat rumah kucing lagi jadi ikut suka dia orang jer dok kat dalam or luar rumah...tak perasan pun dia dah nak terberanak (tau la dah pregnant)...tiba2 esoknya terdengar bunyi anak kucing..jenuh cari keliling rumah tak jumpa...rupa-rupanya beranak dalam rumput tepi pagar rumah aku...nasib tak hujan malam tu...terus ambik anak2 dia bawa masuk rumah...kesian Kippi..dah la masa pregnant ada kisahnya kat SINI...
Kippi beranak lepas Molly beranak...so kengkadang dia susukan anak-anak Molly sama. Bila dah buat rumah kucing..semua tinggal kat dalam tu jadi selalu la jugak dia jadi ibu susu pada anak-anak Molly...hinggakan aku perasan badan dia makin susut...makin kurus...bawa pergi pejabat haiwan ..dapat vitamin jer...asingkan Kippi dari anak-anaknya...dia dah mula tak mau makan...aku buatkan bubur nasi campur ikan ..suapkan dia...bagi rebusan ayam...
hingga hari Ahad 27 .2.2011 tu dia langsung tak mau...apa yang aku suap dia muntah balik...pasrah masa tu....
Pagi 28.2.2011...anak aku demam so ambil cuti..pagi2 hantar 2 org anak pergi sekolah... Balik tu masih gelap lagi tapi perasan macam ada benda dekat tiang sebelah kereta husband..Bila aku pergi tengok....mmm..memang sah Kippi dah tiada...dia dah mati...mati kerana kekurangan zat..aku dah buat yang terdaya...moga dia lebih bahagia...Andainya ini yang terbaik buat Kippi dan juga kami sekeluarga aku redha dengan ketentuanMu... sekarang ni aku pastikan agar Tessa dan Molly tidak kekuranngan zat macam Kippi...terharu kerana memang berniat nak neuterkan Kippi bulan ni lepas bawa Molly bulan lepas....
Sunday, February 6, 2011
BILA KAMI DAPAT KELUAR
Kami suka rumah besar kami...
tapi...
kami lagi suka kalau dapat main kat luar...
boleh main kejar-kejar...
main panjat-panjat...
tapi...
kami lagi suka kalau dapat main kat luar...
boleh main kejar-kejar...
main panjat-panjat...
tapi mama tak boleh keluar..dia dalam pantang lagi...
Papa pun tak boleh keluar nanti dia cari awek..pastu tak mau balik,,
kalau mereka dah besar mesti meriah lagi rumah kami...
nanti boleh buat team bola pasukan oren....
kalau dapat tangkap ler....hehe...
JanganLah Kamu BerSikap Sombong....kerana akhirnya....
Allah Ta’ala berfirman,
“Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS. Luqman:18)
Allah Ta’ala berfirman,
“Tidak akan masuk surga seseorang yang di dalam hatinya terdapat kesombongan sebesar biji sawi.” Ada seseorang yang bertanya, “Bagaimana dengan seorang yang suka memakai baju dan sandal yang bagus?” Beliau menjawab, “Sesungguhnya Allah itu indah dan menyukai keindahan. Sombong adalah menolak kebenaran dan meremehkan orang lain.“ (HR. Muslim no. 91)“Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang menyombongkan diri.” (QS. An Nahl: 23)
Sekadar peringatan untuk diri sendiri..agar tidak menyombongkan diri dan dijauhkan dari sifat sebegini...
Sebenarnya nak cerita tentang sekor kucing yang datang kat rumah aku...mengaum2 kat sangkar kucing aku..
macam la kucing2 aku tu boleh lawan dia balik...
Aku ekori dia, ...
dia masuk bawah kereta aku...
aku panggil dia...
dia mengaum kat aku balik...hish ...
aku umpan ngan blackwood...tengok reaksi dia...
Alhamdulillah...habis dia makan blackwood ni...
walaupun umpan tapi aku ikhlas bagi dia makan...
mungkin dia bukan sombong tapi TAKUT..
ada ker haiwan yang sombong??..
kalau manusia tu banyak ler....
Sunday, January 30, 2011
Kami KeluarGA BahaGIA...
Kami hidup bahagia...
Kami tidak bermusuhan sesama kami...
Kami tidak berdengki sesama kami...
Kami saling sayang menyayangi...
Kami berkongsi kasih sayang dibawah bumbung yang sama...

Biarpun kami berlainan warna..
Biarpun kami berlainan saiz dan jantina..
Biarpun kami berlainan ibu dan bapa..
Yang penting kami mengenal erti hidup dan perkongsian..
Biarpun kami tidak diberikan akal dan fikiran seperti manusia..

Naluri binatang kami berkata..tidak perlu bermusuhan ,
jika boleh berkasih sayang...
jika boleh bertolak ansur....
jika boleh menerima dan memberi...
Nescaya Allah jua melimpahkan KASIH dan SAYANGNYA>>

Kami tidak bermusuhan sesama kami...
Kami tidak berdengki sesama kami...
Kami saling sayang menyayangi...
Kami berkongsi kasih sayang dibawah bumbung yang sama...
Biarpun kami berlainan warna..
Biarpun kami berlainan saiz dan jantina..
Biarpun kami berlainan ibu dan bapa..
Yang penting kami mengenal erti hidup dan perkongsian..
Biarpun kami tidak diberikan akal dan fikiran seperti manusia..
Naluri binatang kami berkata..tidak perlu bermusuhan ,
jika boleh berkasih sayang...
jika boleh bertolak ansur....
jika boleh menerima dan memberi...
Nescaya Allah jua melimpahkan KASIH dan SAYANGNYA>>
Saturday, January 29, 2011
RUMAH BESAR>>>KELUARGA PUN MAKIN BESARRR....
Betul sangkaan aku rupanya Tessa ni pregnant lagi...
tapi tak sangka la pulak cepatnya dia nak beranak..
tengok dia masuk dlm litter box tu semacam jer..
terus masukkan dia dalam sangkar..
bawa kotak, nampak jer kotak terus dia lompat masuk...haha..
ingatkan 3 ekor rupanya 5 ekor yang keluar..
hai..dah jadi 19 ekor ler...
nasib baik aritu aku tak bawa pegi mandulkan dia lagi...
kalau tak....kes gugurkan kandungan ler...
lepas ni kena cepat2 bawa dia gi mandul..produktif sangat..
tak larat dah aku...
.
>
>
tengok video ni...anak yang ke-5 keluar...yg lain tak sempat nak rakam kamera dah gelong sikit....
P/s: vidoe upload lama bebenor..cancel la nak letak vidoe..ganti ngan gambo jer...


tapi tak sangka la pulak cepatnya dia nak beranak..
tengok dia masuk dlm litter box tu semacam jer..
terus masukkan dia dalam sangkar..
bawa kotak, nampak jer kotak terus dia lompat masuk...haha..
ingatkan 3 ekor rupanya 5 ekor yang keluar..
hai..dah jadi 19 ekor ler...
nasib baik aritu aku tak bawa pegi mandulkan dia lagi...
kalau tak....kes gugurkan kandungan ler...
lepas ni kena cepat2 bawa dia gi mandul..produktif sangat..
tak larat dah aku...
.
>
>
tengok video ni...anak yang ke-5 keluar...yg lain tak sempat nak rakam kamera dah gelong sikit....
P/s: vidoe upload lama bebenor..cancel la nak letak vidoe..ganti ngan gambo jer...
Monday, January 10, 2011
Pokok Kucing bukan Pokok Mata Kucing @ Ekor Kucing
Soalan: Yang manakah di antara berikut adalah pokok kucing?
ya ini adalah pokok kucing atau dalam bahasa inggerisnya disebut CAT TREE
pokok kucing ini telah dibuat oleh aku bersama-sama en.suami dan anak2 aku yang tolong..(tolong kacau je la..)
Subscribe to:
Posts (Atom)















