Saturday, June 1, 2013

Hobi Lama Baru Bermula

Aku suka tumbuh-tumbuhan, tapi malas nak tanam sebab malas nak maintain jaga..kesimpulannya memang pemalas ler...tapi 2 tiga minggu ni timbul pula semangat nak bercucuk tanam. Semangat mula timbul bila biji kacang dan biji cili yang aku bagi pada anak aku minta dia semai mula membesar. Tambahan pula ada sahabat yang sama-sama bercucuk tanam ni, beli tanah dari dia ler... Memang subur tanah ni. Dalam entry lepas aku dah tunjukkan gambar anak-anak pokok yang sihat hanya ditanam menggunakan tanah ni. Kali ni aku nak tunjuk pula (menunjuk la tu...) petak sayuran baru.. Semakin berkembang..wah perasan jer...


batas sayuran aku...hepi sangat dapat membersihkan kawasan lalang sebelum ni
     
Anak bayam tumpang. Aku bagi nama bayam tumpang sebab dia tumbuh meumpang anak pokok yang lain. Mungkin benih dari tanah yang aku beli. Aku kutip dan semai dalam petak batas ni..Tunggu dia membesar baru tau bayam jenis apa.


Anak kobis...teruja sungguh tengok kobis ni bercambah...maklumlah tak pernah tanam kobis...ingatkan kobis hanya hidup di tanah tinggi jer...
Biji sawi untuk masakan aku beli nak try tanam...50sen jer punya la banyak boleh buka ladang sawi...tapi aku tak la tabur semuanya....dah bercambah pun tapi kecik sangat gambarnya nanti tak nampak tunggu besar sikit aku akan update...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...