Thursday, March 31, 2011

KelaBu AsAp...


Setelah memperkenalkan keluarga Oren di rumah aku, sekarang nak kenalkan keluarga Kelabu Asap a.k.a keluarga Pn Molly pula..

Kita mulakan dengan Pn Molly dulu...


merenung masa depan anak-anak...

KELLO..

SIMBA...

TAM...
Tam..


Simba lagi...
Simba makan rumput..

Kello atas bumbung..


Pn Molly sudah tak boleh beranak..
aku dah bawa dia pergi neuter dah hampir sebulan rasanya..
tapi dia masih menyusukan anak-anaknya dan anak-anak KIPPI juga.
Tapi sejak Molly dineuterkan perangai dia macam budak-budak pulak suka terlompat sini sana...main kejar-kejar.. dah jadi kanak-kanak riang pulak ..hmmm...

Saturday, March 26, 2011

Keluarga OREN

Dah lama tak upload gambar terkini anak-anak bulus ni...
di mulakan dengan keluarga pn Tessa a.k.a keluarga oren..
sebab semua anak-anak Tessa warna oren...


ni anak Tessa yg terbaru..dah hampir 2 bulan..
ada 5 ekor semua..belum bagi nama...rupa lebih kurang jer..


Tengok la..comel pipi saya yang comot ni kan...

menda apa kat depan aku ni???



santai...

saya ke comel atau abang yang nak mengendeng susu jer...
dah besar..tak malu


jom makan...nyum..nyumm..

MIKKA...

MIKKO...

MIKKI

Friday, March 25, 2011

Kek Prune Kukus


Dah lama tak update resepi...
ni adalah cubaan kedua buat kek ni...
menjadi dengan jayanya....

resepi ni dari senior kat tempat keje..mmmm memang sedap..

jom tengok resepinya..

Bahan-bahan:
250 gram butter
1 cawan gula halus
2 cawan tepung naik sendiri
1/3 cawan susu pekat
20 biji prune
5 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil ovalete


Cara-caranya:
1. Panaskan kukusan dulu...
2. Pukul butter dengan gula hingga kembang.
3. Pukul telur + esen vanila hingga kembang dan masukkan sedikit demi sedikit dalam adunan butter sambil dipukul..(my senior masukkan telur sebiji-sebiji dan pukul...)
4.Masukkan ovalete pukul dan masukkan susu pekat, kacau
5. Prune boleh dikisar tapi aku cincang-cincang aje kemudian masukkan dalam adunan dan pukul seketika.
6. Akhir sekali masukkan tepung dan kacau rata.
7. Masukkan dalam loyang dan kukus dalam 1 hingga 1 1/2 jam (hingga masak ler...)

p/s: tutup loyang dengan aluminium foil untuk mengelakkan air kukusan jatuh dalam kek anda...


Thursday, March 3, 2011

DiKAu Pergi Jua.....Besarnya Pengorbanan Ibu...

Kippi ...lena diulit mimpi...

28 Februari 2011- berakhirlah riwayat seekor kucing bernama KIPPI. Kippi dalam peliharaan aku tak sampai setahun. Tahun lepas aku ambil dia di kedai makan, tarikhnya 13 Mac 2010 .Waktu tu dia masih kecil...ceritanya kat SINI..
Kippi waktu mula ambil...

Kippi jenis kucing yang tak banyak kerenah...senang jaga dia...ingatkan dia masih kecil.sebab badannya memang kecil molek jer...rupanya dah termengandung dan beranak pada 1 Disember 2010 yang lalu...time tu memang tak buat rumah kucing lagi jadi ikut suka dia orang jer dok kat dalam or luar rumah...tak perasan pun dia dah nak terberanak (tau la dah pregnant)...tiba2 esoknya terdengar bunyi anak kucing..jenuh cari keliling rumah tak jumpa...rupa-rupanya beranak dalam rumput tepi pagar rumah aku...nasib tak hujan malam tu...terus ambik anak2 dia bawa masuk rumah...kesian Kippi..dah la masa pregnant ada kisahnya kat SINI...
Kippi masa remaja..

Kippi lepas beranak...

Kippi beranak lepas Molly beranak...so kengkadang dia susukan anak-anak Molly sama. Bila dah buat rumah kucing..semua tinggal kat dalam tu jadi selalu la jugak dia jadi ibu susu pada anak-anak Molly...hinggakan aku perasan badan dia makin susut...makin kurus...bawa pergi pejabat haiwan ..dapat vitamin jer...asingkan Kippi dari anak-anaknya...dia dah mula tak mau makan...aku buatkan bubur nasi campur ikan ..suapkan dia...bagi rebusan ayam...
hingga hari Ahad 27 .2.2011 tu dia langsung tak mau...apa yang aku suap dia muntah balik...pasrah masa tu....

Pagi 28.2.2011...anak aku demam so ambil cuti..pagi2 hantar 2 org anak pergi sekolah... Balik tu masih gelap lagi tapi perasan macam ada benda dekat tiang sebelah kereta husband..Bila aku pergi tengok....mmm..memang sah Kippi dah tiada...dia dah mati...mati kerana kekurangan zat..aku dah buat yang terdaya...moga dia lebih bahagia...Andainya ini yang terbaik buat Kippi dan juga kami sekeluarga aku redha dengan ketentuanMu... sekarang ni aku pastikan agar Tessa dan Molly tidak kekuranngan zat macam Kippi...terharu kerana memang berniat nak neuterkan Kippi bulan ni lepas bawa Molly bulan lepas....

Sunday, February 20, 2011

Tiada lagi gambar kucing...tiada lagi resepi masakan....

Hmm..kamera sudah rosak..
rasa tak seronok nak update blog tanpa gambar2 yang akan menceriakan blog aku ini...

Nak letak aksi anak-anak bulus...
Nak letak gambar-gambar masakan dan berkongsi resepi...
Tapi tak boleh...geram betoi...memang la boleh update tanpa gambar..
tapi rasa macam kurang jer...
macam masak kari tanpa asam..masak asam pedas tanpa kantan..hehe..

Ini adalah gambar terakhir yang aku sempat rakam sebelum kamera rosak..

Roti Jala..

selalu jer buat roti jala ni...tapi bila tengok design jala dari
Dapur Kak MAZ ni rasa terancam sungguh...

kalau nak resepinya ikut resepi kak Maz ler sebab aku selalu buat main agak-agak jer...asalkan ada tepung , telur, garam, air, pewarna sikit jadilah...

ni lah hasil jala aku...tapi tak leh lawan jala kak maz tu...fuhh...sungguh kemas...cantik..menarik..tertarik...

Sunday, February 6, 2011

BILA KAMI DAPAT KELUAR

Kami suka rumah besar kami...
tapi...
kami lagi suka kalau dapat main kat luar...
boleh main kejar-kejar...
main panjat-panjat...

Kami suka panjat-panjat macam spidercat

Main nyorok-nyorok


Lepak-lepak...


Main kejar-kejar...
Panjat rumah kami..biar yang kat dalam tu jeles...

Tengok bunga kantan yang cantik ni....
Mesti mama n papa kami pun teringin nak keluar gak tu...
tapi mama tak boleh keluar..dia dalam pantang lagi...
Papa pun tak boleh keluar nanti dia cari awek..pastu tak mau balik,,
Ni adik-adik kami...kecik n comel ajer...masih tido n makan jer..
kalau mereka dah besar mesti meriah lagi rumah kami...
nanti boleh buat team bola pasukan oren....
Syyhh...nampak tak budak kat atas tu...
Tu haa..
wei..sapa kat dalam....aku kat luar ni..yahooo...
kalau dapat tangkap ler....hehe...


JanganLah Kamu BerSikap Sombong....kerana akhirnya....

Allah Ta’ala berfirman,

Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS. Luqman:18)

Allah Ta’ala berfirman,

“Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang menyombongkan diri.” (QS. An Nahl: 23)

“Tidak akan masuk surga seseorang yang di dalam hatinya terdapat kesombongan sebesar biji sawi.” Ada seseorang yang bertanya, “Bagaimana dengan seorang yang suka memakai baju dan sandal yang bagus?” Beliau menjawab, “Sesungguhnya Allah itu indah dan menyukai keindahan. Sombong adalah menolak kebenaran dan meremehkan orang lain. (HR. Muslim no. 91)

Sekadar peringatan untuk diri sendiri..agar tidak menyombongkan diri dan dijauhkan dari sifat sebegini...
Sebenarnya nak cerita tentang sekor kucing yang datang kat rumah aku...mengaum2 kat sangkar kucing aku..
macam la kucing2 aku tu boleh lawan dia balik...
Aku ekori dia, ...
dia masuk bawah kereta aku...
aku panggil dia...
dia mengaum kat aku balik...hish ...
aku umpan ngan blackwood...tengok reaksi dia...

Tengok tu...garang n eksen lagi....

Kutip gak blackwood yang aku tabur kat dia...hehe..


Tengok ...habis tak dia makan...


Sungguh berselera sekali...tak sedar gambar dia aku rakam...


Alhamdulillah...habis dia makan blackwood ni...
walaupun umpan tapi aku ikhlas bagi dia makan...
mungkin dia bukan sombong tapi TAKUT..
ada ker haiwan yang sombong??..
kalau manusia tu banyak ler....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...