Saturday, February 27, 2010

Manusiakah itu???

Sekali lagi kita didedahkan dengan kisah yang menyayat hati. Kisah penderaan kanak-kanak, adik Syafia Humairah. Di manakah sifat-sifat kemanusiaan seorang insan yang sanggup menendang dan mendera insan kerdil yang tak berdosa dan tak mampu membalas balik perbuatan itu. Peringatan kepada kaum ibu dan aku sendiri peliharalah anak-anak dengan baik kerana itu adalah amanah dari Tuhan. Ya Allah, Kau tempatkanlah adik Syafia bersama orang-orang yang beriman, cucurilah rahmatMu ke atasnya.

Tak sanggup rasanya membaca dan melihat kisah ini didedahkan di media..Manusia sekarang sudah hilang pertimbangan akal warasnya. Dari kisah pembuangan bayi, penderaan kanak-kanak, bunuh ayah, tikam isteri dan macam-macam kisah yang menunjukkan betapa hilangnya sifat manusia pada seseorang manusia..ahh bukan manusia lagi kalau syaitan sudah menakluki hati dan fikiran. Ya Allah, Kau berilah balasan yang setimpal dengan perbuatan yang dilakukan oleh manusia sebegini agar memberi pengajaran buat dirinya dan insan lain..

Adakah peristiwa sebegini menandakan kita sudah dipenghujung jalan?? Manusia tiada sifat insani lagi. Dosa dan maksiat di sana sini. Aku sangat takut...takut pada azab Allah. Takut untuk melihat anak-anak membesar dalam dunia sekarang. Ya Allah , Kau lindungilah keluargaku dari sifat-sifat syaitan ini, peliharalah anak-anakku dalam landasan agamaMu yang suci.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...