Tuesday, May 28, 2013

Nasi Goreng Kerabu dan Hasil Tuaian Hari Ini

Nasi Goreng Kerabu Ala aku..hihi..Dihiasi dengan ulam petai...mmm...

Pagi ni bersarapan dengan nasi goreng kerabu. Bahan-bahan kerabu dipetik di belakang rumah. Taugeh yang disemai selama 3 hari dah  boleh makan. Taugeh ni daripada kacang hijau yang ditanam oleh anak aku dalam pasu tinggal...pasu yang dahulunya ada pokok bunga tapi dah mati. Asalnya kacang hijau ni aku basuh nak buat bubur tapi beberapa biji jatuh dalam sinki . Esoknya tengok dan keluar tunas, suruhla anak aku tanam jer dalam pasu tinggal tu. Pokok kacang hijau membesar dengan subur. Dapat ler dalam segenggam biji kacang hijau. Aku pun buat taugeh jer kacang ni.. hasilnya dapatlah dinikmati hari ini...

Resepi Nasi Goreng Kerabu (ni yg aku guna ler)
Nasi
Ikan bilis
Cili Api
Bawang besar
Bawang putih
Telur
Garam 
Minyak untuk menggoreng
Serai
Bunga Kantan
Taugeh

Cara-caranya:
  1. Cili api, bawang besar dan bawang putih ditumbuk kasar.
  2. Ikan bilis digoreng garing , masukkan bahan yang ditumbuk. Kacau seketika.
  3. Masukkan garam, telur. Kacau sebati baru masukkan nasi.
  4. Bila nasi dah sebati baru masukkan bahan ulam/kerabu( boleh tambah apa saja ikut citarasa).Tutup api dan sedia untuk dihidangkan.
Taugeh yang disemai sendiri (dalam masa 3 hari jer)

  
Hasil tuaian hari ini...semuanya hasil tanaman sendiri...berbaloi

Sedia untuk digaul bersama nasi goreng...yummy..
Selamat mencuba...

4 comments:

  1. wahh...sonok dpt makan hasil tanaman sendiri kan, berbudi dgn tanah mmg berbaloi

    nasi tu nmpk sedapppp sekali hehe... (maklum la org tgh puasa huhuu)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm mmg seronok seharian dok ngadap tanaman pun boleh jadi mcm ngadap kucen2 jugak..:)

      kalau dekat bleh ler anto kat meowmania :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...