Monday, June 17, 2013

Tanam Timun Jepun Menggunakan Keratan Batang

Anak timun jepun yang disemai drp keratan batang. Asal induk yang batangnya dirosakkan serangga .

Dah lama nak post pasal penemuan yang tak sengaja ni. Asalnya pokok timun jepun aku yang sedang subur membesar tiba-tiba jadi layu. Bila di teliti nampak kesan calar pada pangkal batang. Mungkin kena serangan serangga kot. Rasa kecewa juga la. Terpaksalah aku potong pokok tu. Aku potong dua dan campak dalam plastik yang ada semaian kentang.

Berhari selepas tu aku pelik juga bila tengok batang timun yang aku potong dan ada dalam semaian kentang tu, daunnya masih hijau dan tak layu. Bila aku angkat tak sangka batang timun tu dah ada akar rupanya. Apalagi terus cucuk atas tanah. Tak lama lepas tu tumbuh daun baru. Baru aku tahu yang pokok timun boleh dibiakkan melalui keratan batang.

Rupa batang timun yang dirosakkan oleh serangga. Peringkat awal.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...